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監督Photo通信 #9

映画で使用できなかった素材は多くありつつも、ここでは取材した足利の公設市場をご紹介したい。地方市場から見た築地を描きたく、北関東に位置する内陸の街である足利を訪れたのだ。足利は古くから繊維産業で栄え、歴史と伝統ある街には創業100年を超える料亭などもあり、その豊かな食文化と港町とは違った角度でも築地を捉えることができるのではないかと考えた。

取材させて頂いた鶴貝さんは築地に通って50年以上、足利の公設市場で現地の飲食店に魚を卸す仲買人だ。近隣の太田,佐野、館林からもすし屋や割烹を中心に多くの方々が買い出しに訪れるという。足利からトラックが出るのは毎朝午前4時、築地には5頃半頃に到着する。鶴貝さんは自ら15もの仲卸店舗をまわり、その日の注文の品を仕入れトラックは満杯になる。10時前には足利に戻ると、すでに市場には買い出し人がトラックを待ち構えていた。荷下ろしと同時に品は引き取られていく。「新子」「岩牡蠣」「鮎」「するめ」「蟹」品名が飛び交い、各々に目当ての海産物を取り合う様子はエキサイティングだった。
「東京と同じものが足利で食べられるようにする、品物を揃えるという使命がある」
鶴貝さんは、築地の存在は計り知れないんですと語りながら市場の喧騒を振り返る。通い始めた当初は電車を使った。始発の東武電車に乗って浅草から銀座に出た。その後、車に切り替えた。でも高速はまだ整備されていなくて熊谷に出て17号をひたすら南下した。東北自動車道が整備され、高速道路で通えるようになると時間は短縮されるようになったという。
「最近は混んでいて食べられなくなったけど、昔はよく市場でお鮨を食べてね。それが自分の商売の役に立った。これいけるじゃねえかと、それを客に勧めたりして決して無駄なお金ではなかった」と、当時を語ってくれた。

そんな鶴貝さんも、今では仕入れを日替わりで息子に任せている。後継である2代目の息子は、築地の信頼する仲卸店舗に3年の修行に出したと聞いた。息子を託した亀本商店の社長とは同い年でもあり「おい鶴、高齢者の免許の講習受けたか?」そんな会話を笑顔でかわす仲だ。
「この仕事に就いて、親父はすげえんだなと知った。中々追いつけない」
そう語っていた息子さんに築地の修行時代の話しを聞くと、魚のことなんてなにも学んでないと笑いながらも謙遜していたのが印象的だった。「たった3年なんでね。でももっと奥深いものを学んだような」それを「人と人とのつながり」と例えるあたりに、築地の人々と同じものを感じてしまう。
「築地は食の台所」親子共通したそんな言葉は、北関東のここで聞くと説得力が増す。(監督 / 遠藤)

Among lots of unused footage, I want to share a story we captured in Ashikaga Municipal Market today. Ashikaga city, located in Northern part of Greater Kanto area, has prospered from textile manufacture industry and is known for long and robust history of its food culture. I had wanted to talk to people in the local market as I thought understanding how Tsukiji is perceived from them would give a different perspective to look at the market.

We interviewed Tsurugai, who has been coming to Tsukiji for over 50 years to buy fish for his local customers who are sushi chefs and Japanese restaurants from nearby cities such as Ota, Sano and Tatebayashi. He leaves for Tsukiji at 4 in the morning and gets there by 5:30. After visiting 15 Nakaoroshi shops, he heads back to Ashikaga on the fully loaded truck. By the time he gets to Ashikaga around 10am, there are customers already waiting for the fish to be unloaded. “Shinko!” “Oysters!” “Squid!” “Crabs!” While everyone was calling out the orders, customers rush to get hold of the fish they had waited. It was fascinating to see such a scene filled with so much energy and excitement.

“Providing people in Ashikaga with Tokyo quality fish. That’s my mission. “
Tsurugai used to commute to Tsukiji by train, he would catch the first Tobu-line train to get to Ginza. After a while he started to use car, but around that time, it took so much longer than now as the road was yet disorganized with no highway.

“These days, it is too crowded to stop by, but I used to eat sushi at sushi restaurants in the market often, I learned a lot from doing that. When I ate something good I would recommendation it to my customers. It was a good investment.” He reflects back his old days.

Nowadays, Tsurugai visits the market every other day as he and his son take turn each time. His son, who is going to succeed the business as the second generation, worked as an apprentice for three years at one of Tsukiji’s Nakaoroshi shops Tsurugai greatly trusts. Tsurugai and the owner who mentored the son are good old friends, they would joke around with each other everytime they meet in the market.

Tsurugai’s son told us “My father is really great at this business. I realized that for the first time when I started this job. I don’t know if I can ever catch up.”
He was very humble when we asked about his time of apprenticeship in Tsukiji. ‘It was only for 3 years, I got to know very little about fish. But I learned something deeper, something important, that was the value of human connetion.” From what he says, it seems to me that he now holds the true spirit of Tsukiji within himself.

Both the father and the son describe Tsukiji as ‘Japan’s kitchen’. Hearing these words in Ashikaga, away from central Tokyo, reaffirmed the importance of the Tsukiji to many of us.